Från starten på Yrgo i Göteborg har det gått snabbt för Studio Far Out Games.
Ett lyckat pitchmöte i San Francisco ledde till ett kontrakt med jätten Konami. Tillsammans har de nu utannonserat det hypeade spelet Deliver At All Costs.
– Framtiden ser ljus ut för oss, säger bolagets vd Lars Olsson.
Allt började på yrkeshögskolan Yrgo i Göteborg år 2021. Där träffades ett gäng klasskamrater under ett skolprojekt vilket ledde till en hel del uppmärksamhet i såväl press som hos spelförläggare.
Därefter startades bolaget Studio Far Out Games, som ganska tidigt blev en del av Sweden Game Startup.
– Det blev en bra katalysator för oss att röra oss framåt i ett bra tempo. Inte minst stöttningen med möjligheten att få knyta viktiga kontakter inom branschen, säger Studio Far Out Games vd, Lars Olsson.
Sweden Game Pitch gav resultat
Redan under första året i startup-programmet fick Far Out Games äran att åka till Game Developers Conference i San Francisco under våren 2022. På plats arrangerade Sweden Game Arena det eftertraktade eventet Sweden Game Pitch, där Far Out Games pitchade sin spelidé och redan då fick kontakt med legendariska spelförläggaren Konami.
Efter en lyckad pitch och efterföljande samtal, skrev de ett förläggarkontrakt med den japanska speljätten. Efter ytterligare två års arbete i startup-programmet med spelet, flyttade de ut i våras.
I september i år kunde de äntligen presentera sitt stora samarbete med Konami och kabla ut det till offentligheten. Det började med en pitch i USA, nu skrev all världens spelmedia om deras nya samarbete.
– Det var en fantastisk upplevelse att äntligen få prata om det som vi varit så upp-slukade av under flera års tid. Samarbetet mellan oss har flutit på riktigt bra. Delvis beror det på att vi själva har gjort ett så pass bra arbete med att leverera hög kvalitet på de olika milstolparna längs vägen. Vi har överlevererat varje gång, vilket har gett Konami allt större förtroende för oss, säger Lars Olsson.
Deliver At All Costs – spelet på mångas läppar
I samband med att deras spel tillsammans med Konami, Deliver At All Costs, offentliggjordes, fick alla de stora spelmedierna chansen att provspela de första 90 minutrarna av spelet på ett revealevent i London.
Efteråt har recensionerna trillat in, och det är inga dussinrecensioner som har skrivits. Medier som Screenrant, PC Gamer och Gamereactor har alla hyllat spelet. Och det rejält.
– Vi känner att mottagandet inte kunde ha varit bättre hittills. Samtidigt som vårt spel offentliggjordes visades Konami även upp de nya Metal Gear Solid och Silent Hill-spelen, och inget ont om dem på något sätt, men flera av speljournalisternas skrev att vårt spel var den upplevelse som satte sig starkast på näthinnan. Vi blev helt wow:ade och har stora förhoppningar att kunna sprida den här glädjen till alla gamers där ute när spelet släpps!
Berätta lite mer om spelet, vad handlar Deliver At All Costs om?
– Det är ett helt galet spel där vi byggt upp en värld som är väldigt dynamisk och interaktiv. Allt i spelvärlden går att förstöra och köra sönder, inklusive byggnader och andra stora strukturer. Huvudkaraktären heter Winston Green och han har gått från ingenjörsstudier till att köra budbil. Ju längre spelet leder, desto mer får man veta om hans mystiska förflutna.
Med ett spel tillsammans med ett av världens största spelföretag på gång, med lovande recensioner från spelmedier av samma dignitet, är det onekligen en spännande framtid som ligger till mötes för Studio Far Out Games.
Vi har massor av vilda och spännande idéer och projekt för framtiden. Inget är dock bestämt eller officiellt ännu, det gäller att hålla sig uppdaterad på vår webb om man är intresserad. Där går det att kika in trailer och förbeställa en fysisk upplaga av spelet redan nu om man vill.
Ljus framtid för sammansvetsat gäng
Lars Olsson avslutar:
– Framtiden ser ljus ut för oss. I dag har vi 13 anställda och vi har hunnit bli en riktigt sammansvetsad och samordnad grupp. Vi sporrar varandra på ett bra sätt och nöjer oss inte med ”lagom”.