Med nästan ingen kunskap om spelbranschen påbörjade Adam Stjärnljus och hans partner Maria Brunsson en spännande resa hösten 2018. Adams erfarenheter av att starta och driva företag inom Motion Graphic, reklamfilmer och TV var till god hjälp, men det var hans passion för datorspel och Adams ständiga sökande efter det där spelprojektet att investera i, som ledde honom dit han står idag.
”Efter många år som frilansande Motion grafik artist var jag med och startade upp filmproduktionsbolaget ”Makers Only”, men film och animation var det jag liksom halkade in på och fastnade i medan det jag alltid brunnit mest för är att få göra spel. Det har det varit ända sedan jag var liten och gjorde mycket Flash-spel.”
Inspirerad av en idé som hade väckts något år tidigare bestämde sig Adam och Maria att lägga grunden för sin nya studio. De insåg dock ganska snart att de behövde hjälp med att navigera i det komplexa landskapet inom spelutveckling.
De vände sig till Google, upptäckte ”The Game Incubator”, numera känt som ”Sweden Game Startup”, på Science Park Skövde. Deras resa tog en ny vändning när deras idé till ”Planet of Lana” antogs till inkubatorprogrammet. Det öppnade dörrar till värdefulla kontakter, branschinsikter och de nödvändiga resurserna för framgång. Att delta i Sweden Game Conference gjorde det möjligt för dem att pitcha sin spelidé för utgivare, vilket ytterligare stärkte deras beslutsamhet att göra sin dröm till verklighet. Mässor och internationella evenemang blev språngbrädor som gav dem möjligheter som de bara kunde ha drömt om.
”Science Park Skövdes startup-program har varit helt ovärderligt för oss. Det gav oss värdefulla kontakter, insikter och branscherfarenhet. Det har varit helt fantastiskt.”
Även om externt stöd spelade en viktig roll, är Wishfully Studios framgång också rotad i Adams kreativa nätverk. Genom att samarbeta med ägarna till en annan spelstudio i Göteborg, ”Fully Studios”, växte teamet snabbt i storlek. 2019 föddes Wishfully Studios.
Idag har Wishfully Studios ett team på tolv personer, varav de flesta är baserade i Göteborg och några arbetar på distans från Skövde och till och med så långt bort som Sydney, Australien. Genom en Exklusive deal med Xbox och sedan en Publisher-deal med bolaget Thunderful Games släpptes Planet of Lana den 23 maj 2023 och fick stående ovationer från både kritiker och spelare redan dag ett. Resan var långt ifrån okomplicerad, men det bidrog bara positivt till Adams passion för spelutveckling och drivkraften att fortsätta tänja på gränserna och skapa ännu bättre spel i framtiden.
”Planet of Lana är ett otroligt ambitiöst projekt som vi lyckades förverkliga. Trots de utmaningar vi ställts inför är vi ivriga att sätta oss ner och reflektera över vad som gick bra och vad som kunde ha blivit bättre under denna resa. Även om jag inte kan avslöja några detaljer är vi mycket motiverade till att fortsätta utveckla studion, utvecklas som ett team och skapa ännu bättre spel tillsammans.”